Człowiek ze stali

czlowiekzastaliMłody chłopiec dowiaduje się, że jest nie z tej ziemi i posiada nadprzyrodzone moce. Jako młody mężczyzna podróżuje, aby dowiedzieć się, skąd pochodzi i jaka jest jego misja. Ukryty w nim bohater musi się ujawnić, jeśli ma ocalić świat przed zagładą i stać się symbolem nadziei całej ludzkości.

Czytaj dalej...

1000 lat po ziemi

1000latpoziemi

1000 lat po wydarzeniach, które zmusiły ludzi do ucieczki z planety Ziemia. Pojazd kosmiczny, w którym znajdują się nastoletni Kitai Raige i jego ojciec Cypher rozbija się, a oni muszą przetrwać na niebezpiecznej planecie aż do nadejścia pomocy dla ciężko rannego ojca. Kitai wyrusza w podróż stawiając czoła nowym gatunkom zwierząt, które opanowały Ziemię i trudnej do powstrzymania istocie, która wymknęła się spod kontroli podczas wypadku.

Czytaj dalej...

Kac Vegas 3

kacvegas3Tym razem nie będzie ani ślubu, ani wieczoru kawalerskiego. Co więc mogłoby pójść nie tak? Kiedy Wataha wyrusza w drogę, wszystko się może zdarzyć…

Czytaj dalej...

K. Sipowicz Encyklopedia polskiej psychodelii

encyklopedia psychologiTematy tabu interesują nas bardziej niż ogólnodostępne lub te, które oscylują wokół norm społecznych, światopoglądowych, poprawnych politycznie, religijnie, prostych jak linijka odmierzająca dobro od złego. Dla Kamila Sipowicza psychodeliki nie są tabu. Uważa je za normalne zjawisko, rzecz codzienną, wręcz wytartą i wyświechtaną, bo ich stosowanie z dawien dawna uchwytne było w szeroko pojętej kulturze ludzkiej, a więc w sztuce, religii, wojnach, życiu codziennym. Sipowicz w swej najnowszej książce wyjawia, wręcz otwiera niczym skalpelem chirurgicznym, istotę jaką są substancje psychodeliczne. Zdradza jak bardzo wpływały na bieg historii świata. Tworzy listę środków stosowanych przez ludzi szukających wrażeń, odmiennej świadomości, innego stanu uniesienia i emocji. Jego „poligonem” staje się polska kultura literacka i artystyczna. Niczym nożem rzeźnickim tnie biednego baranka, jakim jest nasz narodowy pogląd na tak ważne dla nas, naszej polskiej świadomości, poczynania takich tuzów jak Słowacki, Mickiewicz, Witkacy czy Lem. Ujawnia fakty, które mimo iż są doskonale znane, pozostają w ukryciu, bo w grę wchodzi przecież „prawidłowe” wychowanie tych obywateli, którzy mają mniej wiosen na swym koncie. Rzeczą wartą wspomnienia jest oprawa edytorska książki. Kolorowa, tęczowa i wraz z padającym na nią światłem okładka mieniąca się niczym obraz osoby pod wpływem. Środek książki też nie rozczarowuje i w dalszym ciągu pobudza do snucia domysłów, że wizja artystyczny Sipowicza, prócz literackiej, nie opuszcza go ani na krok. Częste zmiany czcionki, odwrócenia jej w różnych kierunkach czy dobór i ustawienie ilustracji dzieł polskich artystów, z pozoru w nieładzie, tak naprawdę mają nam serwować poczucie osoby w błogim stanie i ze zmiennym polem percepcji. Trzeba przyznać bez ogródek, że to strzał w dziesiątkę! Intrygujące jest to, że kiedy studiujemy spis bibliograficzny książki, spotkać się możemy z sytuacją, gdzie wszystkie tytuły są dodatkowo podkreślone. To tak jakby autor chciał nam powiedzieć: proszę sobie wbić w głowę wspomniane przeze mnie tytuły. A może to przelane na karty książki przyzwyczajenia Sipowicza, który uważając, że tytuł jest godny uwagi, podkreśla go, bo tak być powinno? Ja ten tytuł podkreślam, bo tak uważam, że być musi.

Jakub Pawłowski

Czytaj dalej...

Przelotni kochankowie

przelotni kochankowiePedro Almodóvar wita na pokładzie lotu pasażerskiego z Madrytu do Meksyku! Z powodu technicznej usterki, bezpieczeństwo pasażerów znajdujących się na pokładzie zostaje zagrożone. Doświadczeni piloci robią wszystko, by znaleźć rozwiązanie tej trudnej sytuacji.

Czytaj dalej...